Metabolismus jako celek

Metabolismus nebo-li látková přeměna je soubor dějů, který vede k přeměně látek a energií v buňkách a živých organismech. Zdrojem energie  –  kalorií (kcal) jsou 3 druhy živných látek v potravě: cukry, tuky a bílkoviny.  Tyto makronutrienty jsou základními živinami pro každý den. Kromě oněch 3 makronutrientů potřebuje tělo každý den i mikronutrienty, což jsou nutriční prvky, které neprodukují energii, ale jsou nutné pro správnou funkci těla: patří sem vitamíny, minerály a voda.

Bazální metabolismus, zkratka BMR (Basal Metabolic Rate) je energie, která je nezbytná pro základní životní pochody organizmu – za normální teploty a za úplného tělesného i duševního klidu (ve spánku). Neboli je to základní látková přeměna našeho těla.

Čím je člověk aktivnější, tím se podíl na denní energetické spotřebě úměrně zvyšuje. Oproti tomu je potřeba zdůraznit, že s rostoucím věkem hodnota bazálního metabolismu klesá, z čehož vyplývá naprostá nutnost fyzických aktivit člověka. Zvyšovat či snižovat jej však mohou i některá onemocnění (např. onemocnění štítné žlázy). Hodnota bazálního metabolismu je také z velké části ovlivněna životním stylem, pohlavím, tělesnou teplotou, některými léky.

Cukry neboli sacharidy jsou v těle důležité jako:

  • významný zdroj potřebného množství energie
  • zásobárna energie ve formě glykogenu – při sestavování jídelníčku je třeba brát v úvahu i glykemický index jednotlivých potravin. Významnou roli hraje glykemický index potravin pro osoby s diabetem.
  • stavební prvek pojivových tkání (chrupavky, vazy)

Sacharidy v potravinách – jako všude je třeba rozlišit rostlinné a živočišné zdroje. Pokud se týká rostlinných zdrojů, jde především o ovoce (fruktóza) a škrob (brambory a obiloviny). Z živočišných zdrojů stojí za zmínku hlavně maso nebo játra (glykogen) a laktóza (mléko a mléčné výrobky). Nevýhodou je, že je často spojen s příjmem cholesterolu a tuků.  Je tedy třeba zařadit do stravy přílohy s nižším glykemickým indexem, jako je např. celozrnné pečivo, pohanku, ovesné  vločky, rýži , brambory, vše ve vhodných kombinacích s bílkovinami a tuky.  Do jídelníčku také zařadíme více zeleniny a ovoce konzumujeme spíše v dopolední části dne.

Tuky

Tuky jsou součástí jídelníčku i přes jejich vysokou energetickou hodnotu. Důležitou složkou tuků jsou mastné kyseliny. Některé tuky jsou totiž zdrojem esenciálních mastných kyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám vyrobit, a které jsou důležité pro správný chod organismu.  Tuky dělíme dle obsahu mastných kyselin na nasycené a nenasycené. Nasycené mastné kyseliny jsou zdraví nepříznivé, zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a jsou přítomné hlavně v tucích živočišného původu. Vědecké výzkumy ukazují na vazbu mezi konzumací nasycených mastných kyselin, které se nacházejí v tuku zvířat a vyšším rizikem infarktu. Nenasycené kyseliny jsou součástí rostlinných olejů, ořechů a ryb.  Dělí se na mononenasycené kyseliny a polynenasycené kyseliny, které jsou mnohem vhodnější. Jejich význam tkví v optimalizaci hladiny cholesterolu v krvi a prevenci kardiovaskulárních chorob.  Velmi důležité je i sledovat obsah tzv. tansmastných kyselin ve stravě, které jsou pro naše zdraví nebezpečné – při dlouhodobém překračování limitu vzniká riziko kardiovaskulárních a nádorových onemocněních.

Do jídelníčku se snažíme zařadit nízkotučné mléčné výrobky (tvaroh, tvarohové pomazánky, sýry a jogurty). Zařadíme i kvalitní rostlinné oleje (olivový, řepkový). Tyto oleje nejlépe použijeme do salátů a do pomazánek. Vynecháme cukrovinky a pochutinky, smažené.  Alespoň dvakrát  týdně  zařadíme do jídelníčku ryby.

Omega 3 je mastná kyselina nacházející se v lososech i jiných mořských rybách, volně žijících sardinkách, makrelách a tuňáků. Denní přínos pro zdravé srdce je 250 mg EPA  (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová), které Omega 3 obsahuje. Tento výrobek je přelomovým výrobkem v oblasti vyvážených potravinových doplňků.

Bílkoviny

Bílkoviny jsou základní stavební kameny lidského organismu. Jsou součástí svalů, hormonů, enzymů. Bílkoviny jsou pro výživu člověka nepostradatelné. Pokud je potravou přijato méně bílkovin, než tělo potřebuje, ubývá aktivní tělesná hmota – tělo spotřebovává vlastní bílkoviny. Bílkoviny se skládají z jednotek  –  aminokyselin.

Lidské tělo si všechny aminokyseliny nedokáže vytvořit, proto je odkázáno na to, aby je přijímalo i ve stravě. Plnohodnotné bílkoviny obsahují všechny esenciální aminokyseliny – živočišné bílkoviny. Neplnohodnotné bílkoviny některé aminokyseliny postrádají – rostlinné bílkoviny. Nedostatek některé z těchto, pro náš organismus důležitých látek, zpravidla vede k nerovnováze celého organismu, fyzickým i psychickým problémům.

Jedním z těchto prvků jsou právě také aminokyseliny. Pokud není možné zajistit požadovaný přísun těchto látek v rámci normální stravy, je nutné využít některých potravinových doplňků, které taková manka dokážou úspěšně vyrovnat. Aminokyseliny jsou velice důležitým prvkem pro náš organismus, proto bychom neměli v žádném případě tento příjem podcenit. Aminokyseliny léčí srdeční choroby, snižují krevní tlak, podporují imunitní systém, upravují některé nervové poruchy.

 

Vitamíny

Vitamíny se účastní téměř všech biochemických reakcí, podílejí se na metabolismu cukrů, tuků i bílkovin. Posilují imunitní systém, pomáhají bojovat proti chorobám a alergiím, odstraňují únavu a jsou důležité pro krásu a duševní pohodu. Díky správnému množství vitamínů a minerálů se snadněji vyrovnáte s každodenními strastmi jako je únava, stres, znečištěné prostředí apod. Doplňky s antioxidačním účinkem pomáhají omezit poškozování tkání toxickými látkami.

Minerální látky

Platí, že organismus negativně ovlivňuje nedostatek, ale i nadbytek minerálních látek. Minerální látky jsou látky anorganické. Podle množství, které tělo potřebuje, je dělíme na minerály a stopové prvky. Udržují v organismu stálé vnitřní prostředí, regulují, aktivují a kontrolují metabolické procesy a jsou důležité pro vedení nervových vzruchů.

Voda

Dostatečná hydratace organizmu je důležitá.  Správný pitný režim je nesmírně důležitý pro zdravé fungování organizmu. Denně bychom měli vypít asi 2-3 litry tekutin čistá voda, bylinné či ovocné čaje, ovocné a zeleninové šťávy, při zvýšené tělesné zátěži a v horkém počasí je potřeba jejich množství navýšit.

Zdrojem energie jsou tedy živiny (makronutrienty, mikronutrienty, voda) obsažené v potravě. Ty jsou pak rozkládány pomocí enzymů a vstřebávány v trávicí soustavě. Tlusté střevo je nedílnou součástí trávicího traktu. Hraje v procesu trávení důležitou roli, pomocí defekace zbavuje tělo zbytků potravy a nepotřebných, někdy i velmi toxických látek.

V zájmu každého člověka je, aby celý trávicí systém, tedy i tlusté střevo dobře fungovalo a plnilo svou roli. Na to je zapotřebí myslet při výběru potravin, způsobu stravování, ale i při vytváření správných životních návyků. Zdravý životní styl je odrazovým můstkem pro zdraví celého organismu. Aloe Vera Gel  Probiotika  jsou určené pro ty, kteří si chtějí udržovat zdravý trávicí systém a životní energii.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů